luni, 2 mai 2011

Descriere

Valea Vaserului, care măsoară 50 km din Vişeu de Sus până la staţia terminală Comanu, nu se poate compara cu nicio altă vale din Carpaţi. Ea cuprinde o zonă împădurită enormă, care până la taberele muncitorilor nu este locuită şi singura cale de acces o reprezintă calea ferată forestieră. Ca şi zonă ce face parte din Parcul Natural „Munţii Maramureşului“, Valea Vaserului se află sub protecţie europeană, utilizarea ei forestieră este însă permisă; obligaţiile ecologice asigură faptul că pădurea va fi conservată la capacitatea ei actuală.
Pornind din Vişeu de Sus spre pădure, există aprox. 8 km de drum neasfaltat, presărat cu case. În Delta-Novăţ, acolo unde şina formează un triunghi pentru bifurcaţie, calea ferată se ramifică la dreapta pe o distanţă de aproape 7 km spre Valea Novăţ, iar la stânga, de-a lungul râului Vaser, continuă magistrala spre Comanu. Prin Cozia, Botizu, Făina şi până la Comanu, calea ferată trece printr-o zona spectaculoasă din punct de vedere al peisajului: regiuni înguste ale defileului, poleite cu stânci, văi şopotitoare, coloritul vesel al pădurii diversificate, trei (!) tuneluri scurte înainte de Botizu. În Făina, mai sus de gară se poate vizita o capelă construită de coloniştii austrieci, închinată Prinţesei Elisabeta („Sissi“).
Aprox. 5 km după Făina, la Măcârlău, calea ferată străbate rămăşiţele unui dig, altădată solid, care avea în trecut o funcţie importantă în procesul plutăritului.
Călătoria pe Valea Vaserului, fie o excursie de o zi cu trenul sau o drumeţie mai lungă cu cortul, este până astăzi o aventură. În mijlocul pădurii întunecate, sau pe pajiştile invadate de soare, în gările singuratice sau în tabăra energică şi zgomotoasă a muncitorilor din pădure, se deschide o lume fascinantă, o altfel de lume.

Trasee pe Vaser

Trasee pe Vaser:
  1. De la statia Novãt, se merge pe traseul Ihoasa, Râpi (pe linie ) pânã la Rosu, se urcã preluca lui Gotan, Picioarele Gradului, vf. Toroiaga, vf Tiganu, se trece la Macârlãu (pe Valea Vaserului). Traseul este de 2 zile, cu noapte la Rosu (în cort).
  2. Poiana Novãt, se urca pe Greben (cam 3 km), urmeazã culme Obcioarei, se coboarã cam 2 km pânã la borcut, apoi se urca 2-3 km pânã la bãi la Novicior. Aici erau bãi încã de pe vremea Austro-Ungariei (acum sunt abandonate). La bãi este o cabanã a ViseuForest. De aici poti veni la statia Novicior, la linia feratã(5-6 km).
  3. Din Poiana Novãt pe vf. Greben si retur , circa 7 ore.
  4. De la Novicior bãi la Plaiul Popii (4 km), urci la Preluca Pipei si apoi cobori la statia hidrometricã de la Fãina.
  5. De la statia Botizu (unde se poate ajunge cu trenul), se urca vreo 3 km pe pârâu pânã la intersectie, de unde o iei la dreapta spre Lutoasa (2-3 km) unde a fost unitate militarã de vânãtori de munte, unitate legatã de numele generalului Leonard Mociunski, bun prieten cu Charles de Gaulle. Din acest loc incã vreo 500 de metri si se ajunge la granita cu Ucraina, unde existã o priveliste extrem de frumoasã cãtre Ucraina si Polonia.
  6. De la statia Botiz pe pârâu 3 km ca mai sus, iar la intersectie o faci la stânga, pe drum forestier se urcã pe vf. Bardãu, de unde se vede tot Maramuresul. Aici se poate innopta la stânã, iar a doua zi o iei spre Viseu, pe culme (este drum) trecând pe la vf. Bãita (Cozia), Glâmboaca (cabana IPEG) si cobori în Valea Rea.
  7. Traseu de 4-5 zile (vara) de coastã din Viseu-gara CFF: se urcã pe Vaser cu trenul pânã la Comanu (43 km), urcare pe vf. Comanu Mic, Gliganu, Stevioara, Lostun, Fãina, Suligu, Pietriceaua, Lutoasa, vf. Bardãu, Bãita (Cozia), Soimu, coborâre în Valea Rea. Se poate înopta la stâne, se merge pe lângã granita cu Ucraina, traseu de coastã.
Traseele sunt orientative, ele pot fi realizate si cu mici abateri fatã de cele descrise.

Peisaje




Harta traseu

Valea Vaserului

Defileul Vaserului, cu aspectul unui canion, este situat in sectorul estic al Muntilor Maramuresului, pe care raul Vaser il strabate pe o distanta de cca 4 2 km. In perioada 1924-1932 prin acest defileu a fost construita o cale ferata cu ecartament ingust (0, 76 m), pe unde vagoanele incarcate cu lemne erau si sunt si in prezent tractate de locomotive cu abur. Defileul are peretii abrupti, este puternic impadurit, cu numeroase izvoare minerale.

Turistii pot parcurge intregul defileu in vagoane destinate acestui scop. Trenuletul cu abur ( "mocanita" ) pleaca zilnic din localitatea Viseul de Sus, atingand punctele Novat, Faina si chiar Macarlau.

De pe acest traseu se pot face drumetii pe muntii din jur, unde exista numeroase puncte de belvedere. Se remarca Vf. Toroiaga (1930) cu panorama deosebita spre Muntii Rodnei, Depresiunea Maramuresului si celelalte sectoare ale Muntilor Maramuresului. Atractivitatea acestuia rezulta din faptul ca in prezent in Romania se pastreaza doar cateva asemenea trenulete. Traseul este reconfortant cu efecte tamaduitoare pentru cei prinsi de stresul cotidian.


Mocanita

Construită după  Primul Război Mondial doar pentru a transporta lemnul, Mocăniţa încă este folosită – în mod surprinzător – în scopul original. În zilele noastre, în ciuda vârstei sale înaintate, locomotivei cu aburi i s-a mai dat o sarcină: aceea de a transporta turiştii.
Mocanita - Valea raului Vaser - Maramures



This story in English
Mocanita
Deraierea locomotivei sau vagoanelor de pe linie nu este ceva neobisnuit la trenul Mocanita.
“Lemn” şi “apă” sunt două cuvinte care definesc cel mai bine Maramureşul. Istoria, tradiţia şi viaţa maramureşenilor sunt cioplite în lemnul bisericilor şi al porţilor, iar numeroase ape curgătoare sunt întinse pe toată zona, ca o pânză de păianjen, formând văi cunoscute: Mara, Iza, Vişeu şi Vaser.
Printre acestea, un interes special pentru turişti îl reprezintă valea Vaser, care traversează munţii Maramureşului în mijlocul unuia dintre cele mai frumoase şi mai sălbatice peisaje din românia. Râul Vaser are cam 60 de kilometri lungime, formând o vale spectaculoasă, ca un canion, în care stânci prăpăstioase alternează cu păduri dese, cu poiene minunate şi izvoare de apă minerală.
Mocanita
Locomotiva cu aburi este repusa pe linie.
Punctual de acces spre valea Vaser este oraşul Vişeu de Sus, care este şi punctual de pornire pentru Mocăniţa, un tren cu aburi, îngust, al cărui singur scop e de a merge spre vale. Calea ferată merge de-a lungul râului Vaser River şi este una dintre ultimele şine de căi ferate pentru locomotivele cu aburi, care încă mai este activă, din Europa, fiind şi singura din România care încă mai este folosită pentru a coborî buştenii de pe munţi.
Mocanita
O oprire pentru a incarca busteni in vagoanele plate.
Având în vedere că acest loc este printre puţinele în care cineva poate merge într-un vagon tras cu puterea vaporilor, în fiecare an, bătrâna Mocăniţa atrage mii de turişti din toată lumea, oferindu-le călătorii de neuitat.
Turiştii pot merge cu trenul până sus, în capătul văii, şi înapoi, bucurându-se de frumuseţea naturii. De asemenea, este posibil ca aceştia să se oprească pe drum, la una din numeroasele halte, şi să înceapă o excursie prin munţi.
Mocanita
Conducatorul trenului umple cu lemne cuptorul locomotivei cu abur.
În creierul munţilor
Totul începe la staţia de tren Vişeu de Sus (Căile Ferate Forestiere Vişeu de Sus sau CFF Vişeu de Sus). Cum aceasta nu e o staţie obişnuită de tren, ci una forestieră, nu există platforme pentru pasageri. Locul arată mai degrabă ca un deposit de lemne decât ca o staţie de tren, cu un puternic miros de lemn proaspăt tăiat.
Dimineaţa foarte devreme, Mocăniţa este pregătită pentru excursia din zi. Atât vagoanele pentru turişti, cât şi cele forestiere sunt ataşate la locomotive cu aburi, se fac provizii de lemn şi de apă – ele sunt combustibilul motorului pe aburi – iar mecanicul porneşte motorul. După un timp, trenul şuieră lung, pufăind de-a lungul drumului.
Urmând râul în cascade, trenul trece mai întâi pe lângă casele din Vişeu de Sus. Apoi, după aproape şapte kilometri, ruta intră în pădurea sălbatică, trecând pe lângă stâncile prăpăstioase ale strâmtorii, şi făcându-şi intrarea în munţi prin tuneluri întunecoase.
Liniştea naturii este întreruptă nu doar de râul grăbit şi zgomotos, de pufăiturile şi sâsâitul trenului, ci, din când în când, şi de fluierăturile ascuţite ale locomotivei. Mocăniţa se strecoară apoi uşor în sus, pe pantele abrupte, deseori dând impresia că nu mai poate avansa şi că puterea aburului nu este suficientă. Totuşi, reuşeşte să continue aventura şi să transporte turiştii în locuri pitoreşti.
Excursia este lungă şi cu numeroase opriri. La urcare, trenul lasă vagoane goale, care sunt luate la întoarcere, păline de buşteni. Trenul opreşte şi când localnicii urcă de-a lungul drumului. Aceştia folosesc trenul pentru a aduce brânza în vale, la oraş, ca să o vândă, şi să viziteze satele învecinate. Pe lângă acestea, sunt necesare mai multe opriri pentru carburant, pentru că trebuie făcute noi provizii de apă. Apoi locomotiva este separată de vagoane şi este luată la râu. La întoarcere, le dă turiştilor o zdruncinătură puternică, doar pentru a-i înştiinţa că trebuie să fie pregătiţi pentru continuarea excursiei. Rezervorul trebuie, de asemenea, să fie încărcat cu lemn pentru foc. Trenul poate cădea de pe şine, dar la o viteză de 10 km/oră, acesta nu pune o astfel de problemă. Pasagerii (care sunt experimentaţi în această privinţă) ajută la repunerea trenului pe şine folosind tot ce văd în cale: bucăţi de lemn, lanţuri, topoare sau cârlige. Un tractor forestier poate da ultima împingere pentru ca excursia să poată continua.
Ce ar mai trebui să ştiţi înainte de a vă urca în tren
Când călătoriţi cu Mocăniţa urcând valea, ar trebui să se reţină că aceasta este ca o călătorie în timp: după plecarea din staţia Vişeu, telefonul nu mai are semnal, iar orice contact cu timpurile contemporane este pierdut; trenul este tras de o locomotivă veche, cu aburi, şi de aceea se cere atenţie sporită la scânteile sau funinginea care ar putea păta sau arde hainele; de-a lungul drumului, nu există magazine, iar proviziile de mâncare, apă şi alte consumabile trebuie făcute dinainte de plecare.
“Neprevăzutul” este un cuvânt cheie în munţi şi vă sfătuim să nu plănuiţi nimic pentru după-amiază, având în vedere că nu există o oră sigură a întoarcerii: ceva se poate strica (pentru că trebuie să avem în vedere vechimea liniilor, de mai mult de 70 de ani, şi a locomotivei, care poate fi şi mai bătrână) sau pot fi copaci sau pietre pe linie. Având în vedere că vremea în munţii este foarte instabilă, pantofi potriviţi, haine călduroase şi o haină rezistentă la apă sunt necesare. Valea Vaser este în zona de frontieră şi este bine să aduceţi şi o carte de identitate sau un paşaport.
Mocanita - Valea raului Vaser - Maramures
Pentru motive de siguranţă, cineva se poate da jos sau poate urca în tren doar la halte şi este interzisă saltul din sau în tren în timp ce acesta este în mişcare. Călătorii pot merge doar în vagoanele speciale pentru pasageri, fiind strict interzisă urcarea în vagoanele de producţie sau pe scări. Având în vedere că acestea sunt trenuri nu doar pentru pasageri, aceştia din urmă trebuie să fie foarte atenţi când se mişcă buştenii sau când alte echipamente sunt pregătite.
Haltele, măreţia munţilor şi pădurile neîmblânzite, râurile sălbatice care concură cu zgomotul şi sunetele trenului, cherestegiii, tenul însuşi cu mecanicul său, toate sunt motive de distracţie, de aventură, de încântare. În acest tren, oricine trebuie să uite destinaţia, timpul care se presupune că trece până la sfârşitul liniei, orarul şi alte griji cotidiene din viaţa noastră modernă şi nebună.